Column EBU

Magazines | Rivierenland Business nummer 2 2024

De regio Utrecht verbindt de Nederlandse landsdelen en telt zelf meer dan 800.000 banen. De regio Utrecht vormt het kloppende hart van Nederland, ook van het spoor. Dat betekent dat heel Nederland profiteert van iedere verbetering die we in onze regio voor elkaar krijgen. Wat ons betreft zou een van die verbeteringen het spreiden van medewerkers moeten zijn. Wij geloven erin dat we daarmee landelijk impact maken.

Thuiswerken heeft na corona wortel geschoten. Reizigersaantallen op woensdag en vrijdag zijn teruggelopen omdat mensen dan thuis aan de keukentafel of op zolder werken. En als ze dan op dinsdag en donderdag naar kantoor gaan, dan zullen ze er op tijd zijn ook. Dat zorgt op die dagen tussen 08h15 en 09h00 voor een zeer heftige spits. Herkenbaar? Waarschijnlijk wel. En bedenk dan dat het aantal reizigers de komende jaren alleen maar gaat toenemen.

De verwachting is dat er in 2040 tot 40 procent meer reizigerskilometers met de trein zullen zijn. Een kwart van al die reizigers reist dagelijks via Utrecht en van die reizigers stapt vijftien procent in of uit op Utrecht Centraal. Dat wordt dus nog drukker. Stel dat we die piek wat meer over de week en over de dag zouden kunnen uitsmeren? Dan hebben reizigers een comfortabelere reis en kan NS haar treinen en collega’s veel efficiënter inzetten. Het mes snijdt dan aan twee kanten: win-win.

Utrecht staat bekend als Heart of Health. Daarom is het in het belang van Utrechtse werknemers en werkgevers dat de bereikbaarheid van de regio Utrecht optimaal is. Economic Board Utrecht neemt daarom, gesteund door de NS, het initiatief voor een Utrechtse werkgeversaanpak om de piekdruktes in het woon-werkverkeer aan te pakken.

De oplossing voor het verminderen van de drukte in de trein ligt namelijk binnen handbereik. Door specifieke maatregelen te nemen – zoals eerder beginnen, later afspreken of vergaderingen ook een keer op woensdag te plannen – kan de hyperspits te lijf worden gegaan. Een verlaging van een bescheiden 5 procent op dinsdag- en donderdagochtend tussen 08h15 en 09h00 is echt al een wereld van verschil.

Organisaties als ProRail, VodafoneZiggo en de gemeente Utrecht experimenteren hier al mee. De voorlopige resultaten zijn hoopvol! De komende maanden komen werkgevers in de regio daarom met een gezamenlijk initiatief. Aan alle bedrijven is onze oproep nu: doe mee! Deel uw inzichten en werk samen aan een oplossing. Samen werken en beter spreiden leidt tot vlotte en duurzame mobiliteit voor iedereen. Zo profiteert heel Nederland van de Utrechtse oplossingen.

Michiel Dijkman, directeur Economic Board Utrecht
Wouter Koolmees, president-directeur NS en lid Economic Board Utrecht 
Foto: Leonard Walpot
 

delen:
Rivierenland Business nummer 3 2024
 
Rivierenland Business nummer 2 2024
 
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
 
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
 
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
 
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
 
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
 
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
 
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
 
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
 
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
 
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
 
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
 
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
 
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
 
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
 
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
 
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
 
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
 
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
 
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
 
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
 
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by