Column Goud & Kobalt: Kappen nou!

Magazines | Rivierenland Business nummer 2 2024

Op een netwerkevent, georganiseerd door Van Munster Media, stond ik afgelopen maand als spreker voor een zaal vol vrouwelijke ondernemers. Mijn missie? Ze om de oren slaan met alle merk-kansen die ze laten liggen. In slechts 30 minuten. En dat hebben ze geweten. Vol overtuiging, met een megafoon in de hand (ja, echt waar). Maar deze column gaat niet over mijn presentatie daar. Het gaat over de zin die ik té vaak hoor, ook nadat ik het podium had verlaten.

In mijn presentatie gaf ik aan dat meeschrijven niet nodig is. Als je de presentatie wilde downloaden, kon je bij mij of mijn collega’s een kaartje krijgen met een QR-code. Aan het einde van de dag, toen het officiële gedeelte erop zat, was er tijd voor een borrel. En gelukkig hadden we genoeg kaartjes meegenomen. Er was schijnbaar iets losgemaakt. We hebben wel 20 ondernemers gesproken die allemaal het gevoel hadden “iets” te moeten doen met hun merk. Missie geslaagd! Zou je denken…

Waar ik me alleen zo ontzettend kwaad om kan maken is dus die ene zin. Een zin die ik, voornamelijk bij vrouwen, veel te vaak hoor: 
“Ik denk niet dat branding voor mijn bedrijf is weggelegd.” 

En als ik daarop doorvraag schuilt daar al-tijd een onterechte onzekerheid onder. Onzeker of het bedrijf wel goed genoeg is, bang om een duidelijke focus te kiezen, of de angst dat ze arrogant overkomen. Nee, nee en nog eens nee. Ik kan mezelf bijna niet inhouden om iemand in zo’n gesprek helemaal door elkaar te schudden. 

Kappen nou! 
Als ik met ondernemers spreek, zie ik in een split-second hun merkpotentie. Ik zie het recht voor mijn neus gebeuren en ik weet: deze persoon zit op goud. Want iedereen heeft een troef in handen waarmee je je instant onderscheid van al je concurrenten: karakter. Iets dat zo vanzelfsprekend voelt, dat je het zelf niet meer ziet. Hoe je jouw business runt en waarom je het doet. Het gevoel dat mensen krijgen als ze met jou praten of met je salesteam. Hoe je een factuur verstuurt, de telefoon opneemt, producten verstuurt, omgaat met klanten… Dat gevoel, dat hoort in de kern van jouw branding.

De kunst is om dát boven tafel te krijgen. Die essentiële waarden die ervoor gaan zorgen dat al je marketing moeiteloos bedacht en uitgevoerd wordt. En, natuurlijk, precies de juiste mensen aantrekt. Want als er 1 ding is dat ik hoop overbracht te hebben in mijn presentatie, is het dat élk bedrijf een merk kan worden. Sterker nog: élk bedrijf zou een merk moeten zijn. Ook die van jou. 

Jamie
www.goudenkobalt.nl


 

delen:
Rivierenland Business nummer 3 2024
 
Rivierenland Business nummer 2 2024
 
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
 
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
 
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
 
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
 
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
 
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
 
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
 
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
 
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
 
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
 
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
 
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
 
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
 
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
 
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
 
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
 
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
 
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
 
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
 
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
 
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by