CROP corporate finance adviseert ondernemers vroegtijdig na te denken over bedrijfsovername

Magazines | Rivierenland Business nummer 3 2024

Een goede ondernemer denkt strategisch vooruit, maar stippelt niet altijd het eigen pad uit: ‘Wil ik de zaak op een bepaald moment verkopen?’ Zo ja, in wat voor hoedanigheid? “In feite is het nooit te vroeg om dat eens voor jezelf op een rijtje te zetten,” zegt Herber Blokland, partner bij CROP corporate finance. “Misschien wel eerder te laat, in sommige situaties. Alleen al voor het verkoopklaar maken van je bedrijf heb je gemiddeld twee tot drie jaar nodig.”
 

Tekst: Aart van der Haagen
Fotografie: CROP

CROP corporate finance, met vestigingen in Utrecht, Amersfoort, Ede, Arnhem en Hoofddorp, kent de cases. “We zijn met drie compagnons en elk van ons draait al zo’n dertig jaar mee in deze tak van sport: bedrijfsovernames,” aldus Blokland. “Een onderwerp dat bij veel ondernemers niet direct op de agenda staat, terwijl wij ons kunnen voorstellen dat veel van hen daar toch heus weleens over zullen nadenken. Zeker als je de vergrijzing binnen de maatschappij in aanmerking neemt. Leeftijd hoeft natuurlijk niet de enige aanleiding te vormen om verkoop van het bedrijf in overweging te nemen. Het kan ook gaan om gezondheid, familieomstandigheden of verschil van inzicht tussen compagnons, hetgeen trouwens zeker niet per definitie een negatieve lading hoeft te hebben. Wellicht ziet de één ergens groeikansen en biedt een splitsing van de activiteiten dan een oplossing. Soms beïnvloeden veranderende marktomstandigheden de perspectieven of sta je voor grote investeringen om toekomstbestendig te blijven. Kijk maar naar de verduurzaming van de transportsector. Uiteraard kun je er als ondernemer ook verkiezen om niet het hele bedrijf in één keer te verkopen, maar in eerste instantie een deel, waarbij je een stuk vermogen dat in de zaak vastzit veiligstelt om dromen te realiseren. Bijvoorbeeld als je jezelf te jong vindt om al te stoppen.”
 
Persoonlijke agenda

Blokland raadt ondernemers aan om tijdig een plan te trekken ten aanzien van de toekomst. “Het juiste moment om de zaak eventueel te verkopen staat of valt met de persoonlijke agenda. Van daaruit moet je al gauw een jaar of vier, vijf terugtellen. Een overnametraject bestrijkt in de regel tussen de zes en de twaalf maanden en vergeet niet dat je ook tijd nodig hebt om de onderneming verkoopklaar te maken. Dat neemt al gauw een jaar of twee, drie in beslag, wil je het maximale eruithalen. We noemen dat ‘werken aan de waarde’. Waar sta je nu en aan welke knoppen moet je draaien om deze te vergroten? Wacht niet tot het moment dat je gezondheid je misschien wel in de steek laat, dat het ondernemen je begint tegen te staan of de financiële resultaten afglijden. Trouwens, stel dat er een ineens een kandidaat op de stoep staat die interesse toont, terwijl je zaak nog niet verkoopklaar gemaakt is. Dan denk je: ‘Had ik dit maar eerder voorbereid.’ Verlies je op enig moment de motivatie, dan gaat je scherpte achteruit en komt de ontwikkeling van het bedrijf tot stilstand. Daar waar een jonge, frisse ondernemer met nieuw elan de draad zou kunnen oppakken, wat ook de aantrekkingskracht voor personeel vergroot. Bij familiebedrijven geldt het net zo goed, wanneer senior het lastig vindt om afstand te nemen, maar eigenlijk te oud wordt om de processen te blijven aansturen.”
 
Resultaten en risico’s
 Werken aan de waarde heeft volgens Blokland twee kanten. “Enerzijds de financiële resultaten optimaliseren, wat begint met ze optimaal in kaart te brengen. Misschien liggen er mogelijkheden om de marges te verhogen en de kosten te drukken. Neem ook je werkkapitaal onder de loep. Wanneer je te laat factureert en je debiteurenbeheer niet goed voor elkaar hebt, laat je maanden aan omzet openstaan en dat scheelt fors in de waarde. Onderzoek de opties om terugkerende omzet te genereren, bijvoorbeeld door producten in abonnementsvorm aan te bieden. Verkoop online levert wellicht meer traffic en minder kosten op dan fysieke acquisitie. Het andere aspect bij werken aan de waarde is het terugdringen van risico’s. Zo maakt een klantenkring met een paar grote afnemers een onderneming kwetsbaar, net als een te sterke afhankelijkheid van de DGA. Allemaal zaken die we bij CROP graag eens onder de aandacht brengen tijdens een vrijblijvend gesprek. Daarna gaan we, als de ondernemer daaraan behoefte heeft, de diepte in. Er bestaan goede rekenmodellen die inzichtelijk maken wat het aanpassen van processen om de waarde van de organisatie te verhogen in theorie zou schelen. Dat kan al een trigger vormen om eens serieus over verkoop te gaan nadenken.”
 
Oriënterend gesprek
 Naast de rol van klankbord voor de ondernemer en begeleiding in het verkoopklaar maken van het bedrijf in kwestie vormt CROP corporate finance een ervaren partner om het overnametraject in goede banen te leiden en daar het maximale uit te halen voor de opdrachtgever. Blokland: “In overleg stellen we een informatiememorandum op, zeg maar een soort brochure. Ook stemmen we met elkaar af hoe we het proces aanvliegen: breed de markt benaderen, potentiële kopers selecteren of een variant die daartussen zit? Welke typen kandidaten passen daarbij? Een investeringsmaatschappij, een strategische partij, een branchegenoot cq concurrent, een andere schakel in keten of misschien wel een familielid? Indien we in overleg besluiten om het bedrijf op één van de grote online-overnameplatforms te presenteren, gebeurt dat heel discreet met een anoniem profiel. Wij begeleiden onze cliënt in het voeren van de gesprekken, het beantwoorden van kritische vragen van de andere zijde, de onderhandeling en de fase bij de notaris. Soms ook nog daarna, in geval van een earn-outregeling. Voor het echter zover is, liefst jaren eerder, ontvangen we de ondernemer graag eens voor een kosteloos oriënterend gesprek, om tijdig te sturen op de toekomst.”
 
www.crop.nl
 
Op de foto: Herber Blokland (rechts), partner bij CROP corporate finance, Blokland raadt ondernemers aan om tijdig een plan te trekken ten aanzien van de toekomst. 
 

delen:
Rivierenland Business nummer 3 2024
 
Rivierenland Business nummer 2 2024
 
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
 
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
 
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
 
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
 
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
 
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
 
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
 
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
 
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
 
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
 
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
 
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
 
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
 
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
 
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
 
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
 
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
 
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
 
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
 
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
 
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by