Nieuws

25-07-2024 15:25

Pannenkoekenhuis De Waterspiegel richt zich op alle lagen van de samenleving, ook qua medewerkers

Vergeet het beeld van joelende kinderen die rondrennen. Pannenkoekenhuis De Waterspiegel op het Eiland van Maurik richt zich volgens algemeen directeur Alex Blaauwendraat op alle lagen van de samenleving. Dat zie je terug in de uitstraling, de gerechten en de presentatie daarvan, maar de filosofie uit zich ook achter de schermen. “Het seriematige werk in de keuken biedt een veilige plek voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.”

Bij binnenkomst valt het direct op. Pannenkoekenhuis De Waterspiegel ademt de sfeer van een moderne brasserie, waar zelfs een zakelijk gezelschap zich zal thuisvoelen. “Beslist ook een doelgroep die wij bedienen,” bevestigt Blaauwendraat. “Je vindt hier geen ballenbak en geen bonte aankleding. We zijn dol op kinderen en bieden hen genoeg vertier, maar we willen alle mogelijke doelgroepen bedienen. Zal ik eens iets onthullen? Ik heb zelf een achtergrond als chef-kok in het hogere segment en kreeg jaren geleden de uitdaging voorgelegd om het concept van een pannenkoekenrestaurant naar een hoger niveau te tillen. Niet alleen qua look and feel, maar ook qua gerechten en hoe je die aan de gasten presenteert. Verder kijken dan alleen maar het standaardbeleg met ham, kaas en spek. Verrassende varianten lanceren, bijvoorbeeld met gerookte zalm, kipshoarma of pulled pork. Vanuit het gegeven dat iedereen zijn eigen favoriete pannenkoek kan samenstellen zijn er zo’n 150 verschillende soorten mogelijk. Overigens hanteren we deze formule inmiddels op vijf locaties en streven we op de langere termijn naar een mooie landelijke spreiding.”
 
Seriematig werk

 Ook al staan verrassingseffect, variatie en kwaliteit op een hoog plan bij Pannenkoekenhuis De Waterspiegel, het voorbereidende werk vormt - zoals Blaauwendraat het uitdrukt - geen hogere wiskunde. Dat schept mogelijkheden om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een plek te geven binnen het team in de keuken. “Het seriematige werk in de voorbereiding van de gerechten is goed te overzien,” zegt Gerjanne Schilperoort, verantwoordelijk voor personeelszaken. “Dat geeft een bepaalde rust en vooral structuur, vandaar dat wij binnen een goede samenwerking met de gemeente Buren recent een tweede medewerker in dienst hebben genomen die in het autistisch spectrum zit. Een jong volwassene, die hier eerder al een snuffelstage mocht doen. Beide collega’s kunnen te allen tijde terugvallen op een persoonlijke buddy die hen begeleidt.” “Mocht er op bepaalde momenten behoefte bestaan aan extra ondersteuning, dan zetten we met alle plezier kosteloos een jobcoach in,” zegt Tom Bronk, adviseur werk & inkomen voor de gemeenten Buren en Neder-Betuwe. “Daarnaast kennen we gunstige regelingen in de vorm van loonkostensubsidie en een no-riskpolis. Mooi dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij De Waterspiegel de kans krijgen om hun steentje bij te dragen aan het bereiden van 150 verschillende soorten pannenkoeken.” Voor iedereen, uit alle lagen van de samenleving.

Iemand een kans geven? 
Ondernemers die geïnspireerd zijn geraakt door dit verhaal en kandidaten een kans willen geven kunnen vrijblijvend contact opnemen met Tom Bronk, adviseur werk & inkomen (tbronk@buren.nl) of via het WerkgeversServicepunt Rivierenland (info@wsprivierenland.nl / 088 9375199). Het WSP betreft een samenwerking tussen UWV, Werkzaak Rivierenland en de gemeenten Buren, Culemborg, Maasdriel, Neder-Betuwe, Tiel, West Betuwe, West Maas en Waal en Zaltbommel.
 

Op de foto: Alex Blaauwendraat en Tom Bronk.
 
 
delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by