Nieuws

03-07-2024 17:10

Een goede pitch is essentieel voor succes!

Vraag je je weleens af hoe je jouw verhaal kort en krachtig kunt overbrengen? Een pakkende pitch over jezelf, je onderneming of je plannen kan enorm helpen bij het opbouwen van een netwerk. Volgens Ralf Fleuren, auteur van het boek Pitchen met Power voel je je zekerder met  een goede voorbereiding, maar verlopen gesprekken ook gemakkelijker en bouw je meer waardevolle contacten op. "Deze zijn cruciaal voor je toekomstige stappen", aldus Ralf. 

In 2008 startte Fleuren zijn online marketingbureau en bezocht een bijeenkomst van de ondernemersvereniging in zijn buurt. Samen met zijn vader, een ervaren ondernemer, ging hij naar de netwerkborrel. Daar vroeg iemand hen wat zij deden. "Mijn vader had meteen een goed verhaal, maar ik stamelde alleen: “Ik doe iets met marketing", blikt Ralf terug. "Ik voelde me ongemakkelijk omdat ik geen overtuigend verhaal had voorbereid over mijn nieuwe onderneming. Dit was geen ideale start voor mijn bedrijf en mijn eerste ontmoetingen met andere ondernemers."
 
Overtuigen
Een pitch is een korte, krachtige presentatie met als doel de ander te overtuigen van jouw kwaliteiten of missie. Een goede pitch is een basisvoorwaarde voor succesvol ondernemen en werken en kan in veel situaties van pas komen. "Nu, 15 jaar later, heb ik een sterke pitch voor mezelf ontwikkeld", vertelt Ralf. "Ik weet precies wat ik moet zeggen en doen tijdens netwerkbijeenkomsten. Bovendien heb ik mezelf gespecialiseerd in het helpen van anderen bij het maken van een goede pitch. In 2023 bundelde ik mijn ervaringen en lessen in het boek 'Pitchen met Power' om anderen te helpen beter te leren pitchen.
 
Waarom is een goede pitch belangrijk?
Als ondernemer ben je het visitekaartje van je bedrijf. "Je ontmoet regelmatig mensen die nieuwsgierig zijn naar wat je doet", zegt Ralf. "Het is essentieel om je onderneming en aanbod enthousiast en duidelijk te presenteren. Bovendien ben je online actief om je boodschap uit te dragen."
 
Pakkende boodschap
In een wereld waar mensen steeds minder tijd hebben en continu overspoeld worden met informatie, is een korte en krachtige pitch van groot belang. "Een pakkende boodschap zorgt ervoor dat mensen snel begrijpen wat jou en jouw aanbod uniek maakt en of ze daar nu of in de toekomst behoefte aan hebben", benadrukt Ralf. "Bovendien blijven ze je hierdoor beter onthouden en verwijzen ze je makkelijker door naar anderen die jouw diensten nodig hebben. Een goede pitch zorgt er bovendien voor dat je in deze drukke informatiestroom opvalt en een blijvende indruk achterlaat. Dit is cruciaal voor het opbouwen van een sterk netwerk en het aantrekken van nieuwe klanten." 

Pitch op je eigen manier
Een pitch hoeft volgens Ralf geen glad verkooppraatje te zijn. "Het moet iets zijn dat recht uit je hart komt en echt bij jou en jouw ambities past. De tijd van neppe commerciële verhalen is voorbij. Waar draag jij aan bij voor een betere wereld en wat heb jij te bieden aan de ander? Dat is waar echt pitchen anno 2024 om draait. Pitchen draait om authentiek zijn en een oprechte connectie maken, zodat je niet alleen je boodschap overbrengt, maar ook echt contact maakt met je gesprekspartner."
 
Pitchen als werkzoekende
 Ook als je geen ondernemer bent, maar een baan zoekt, is een pitch belangrijk. "Je bent tenslotte de ondernemer van je eigen leven. Je kiest zelf waar je wilt werken en hoe je jouw loopbaan vormgeeft. Jouw pitch helpt je om de juiste omgeving te vinden die bij jou en jouw missie past. Het helpt om te zien of er een klik is en of je op je plek bent daar."
 
Hoe pitch je goed als ondernemer of werkzoekende?
Het begint volgens Ralf bij een goede voorbereiding. "Stel jezelf eerst een aantal wezenlijke vragen: Wat wil ik bereiken met mijn pitch? Wat heb ik precies te bieden? Wat is mijn belangrijkste boodschap? Neem de tijd om hier goed over na te denken en bespreek het met anderen.
 Daarna kan je creativiteit aan het werk gaan. Denk na over hoe je jouw boodschap op een opvallende en aansprekende manier kunt overbrengen. Doe dit op een authentieke en creatieve wijze! In mijn boek ‘Pitchen met Power’ beschrijf ik 23 pitchtechnieken die alle ruimte bieden voor jouw eigen stijl van pitchen. Kies wat jou het meeste aanspreekt en wat bij jouw doel, boodschap en doelgroep past."
"Gebruik een herkenbare structuur", vervolgt hij. "In het boek beschrijf ik de vijf stappen van een goede pitch. Deze stappen zijn herkenbaar voor mensen en zorgen ervoor dat ze vanaf het begin geboeid naar je luisteren en ‘aanhaken’ op je verhaal. Denk bijvoorbeeld aan een pakkende opening waarmee je de aandacht van je publiek trekt. Dat kan op veel manieren; durf op te vallen en maak er iets bijzonders van."
 
Oefening baart kunst
 Pitchen is volgens hem vooral een kwestie van doen. "Het draait om ervaring opdoen en dingen uitproberen. Leer niet alleen een tekst uit je hoofd, maar breng deze ook op jouw eigen authentieke manier over. Na verloop van tijd zal je merken dat het echt jouw persoonlijke verhaal wordt, dat je op veel verschillende momenten en plekken kunt gebruiken. Of het nu tijdens een netwerkborrel, in de supermarkt, in een sollicitatiegesprek of op andere plekken is, je pitch zal steeds natuurlijker en overtuigender overkomen. Dus ga aan de slag, oefen regelmatig en wees niet bang om fouten te maken. Elke keer dat je pitcht, leer je iets nieuws en word je beter. Het is deze praktijkervaring die je pitch krachtig en authentiek maakt."

Meer weten over pitchen?
Wil je meer leren over het maken van een krachtige pitch en alle bijbehorende technieken? In zijn boek Pitchen met Power (uitgegeven door Haystack) beschrijft Ralf 23 effectieve pitchtechnieken en de vijf stappen van een goede pitch. Dit helpt je om jouw boodschap op een authentieke en aansprekende manier over te brengen. Bovendien bevat het boek een handig werkblad waarin je stap voor stap jouw pitch kunt gaan maken.



 
delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by